05 February 2011

OMKM !!!!!!!

okey korang dah bule lah abaikan entry aku yang bberape minit yang lepas .
HAHA , untuk mengambil semula mood tuu aku mcam terliur pulak dekat satu benda nehh .

PUDING ROTI 

haa ape tuu ? puding roti ? mcm pelik jeaa . yeaaa ! pelik tapi benar ....
act semalam mase dekat gemas kan , lepas kenduri jea setelah berpenat lelah , akak sdare aku myuarakan utk buat puding rotii , and dye nak ajar aku dgn along . 
so kterg pun mengadap jelaa kan .
nak taw cmne rupe puding roti tuu ?

ini freshiee lagi baru kuar dari oven .
bersedia untuk di ngap ! bersama dengan cream dye , nyummmnyumieee

korang jangan tanye aku sedap kea tak , huiiii lazatnyaa tak tekate wokk !
korang mmg diwajibkan untuk mencuba , so nt kalau korang keseorangan kat rumahh kea ape keaa buat lah , yang paling penting is bahan2 dye and oven di rumah andaaa .
bahan2 dye pun simple jea , pade korang yang suka buat kek ape kejadahnyaa yang sewaktu dengan nyaa mmg bahan2 tersedia lahh kan kat rumah .

Bahan A : 
*air panas
* susu segar (HL) / susu cair ~aku prefer susu cair sebab aku tak taw cmne rase gune susu segar bugar tuu :)
* roti ~and aku prefer guna roti gardinier sebab roti tuu sangat lembut , tapi terpulang lah dekat korang k :)

Bahan B :
*gula halus
*butter ~sementare tuu cairkan butter neh dlu okeyy :)
*telur ~telur ayam taw jangan korang bantai takde telur ayam letak telur itik pulak :)
*esen vanilla
*sedikit tepung jagung ~takde punn takpeee :)
*kismis / oreo ~yang nehh korg ikut lah cite rase masing2 k , nak letak ape2 pun bulee :)

Bahan C (kuah) :
*1tin susu cair
*gula
*tepung kastard

okeyy maaf , bahan2 tu yea memang aku tak taw brp byk nak ltak bgai2 , neh aku hanye mmpu tulis ape yang aku taww :p *search google 

Cara-cara (kasi hentam jalahhhhhhh) :
*first of all korang kne ade lagi sorang pembantu kott , penting bg aku . HAHA .

pembantu pertama : campur dan gaulkan bahan B sampai korang rase2 dah rata sume . coppp copppp ! jangan korang cmpur yang kismis ape tuu bgai pulak k . 
pembantu kedua : belah roti kepada 2 , dan susun rata2 dalam bekas nak bakar , kalau agak2 korang dah rata , dah cntek mcm korang , korang amek satu cawan air panas tuu , tuangkan sedkit demi sedikit dekat roti tuu , rata2 taww , untuk mengembangkan sedkit rotii tuu , so nt makan roti tu lagi lembutt bagai kan sutera :)

*okeyy kalau pembantu pertama dah beres kerja dye jangan kasi dye relax dlu , suruh dye tuang bnde alah yang dye buat tuu dalam roti . tuang rate2 okeyy , agak2 korang bahan tuu dah same level dengan roti kire okeyy lah tu , kalau lebeh lagi sodappp !
*korang tabur lah kan pulak oreo kea kismis kea ape2 jela sesedap tekak korang .
*okeyy dah beres sume ? korang biarkan roti tuu terendam selama 45-60 minitsss . huiiii kempunan lahh korang kan ... HAHA . jenuh nak menunggu , sambil tuu bule lah korang berblogging kejap cakap korang tgh buat puding roti bgai . 
*okeyy dah agak2 mase tuu dah nak 45-60 minitsss korang g panaskn oven dlu dalam 5minit cmtuu 
*dah sudahh korang masukkan benda alah roti td dalam oven and bakar selama 20-28 minitss , kempunan lagiiiii kann , okeyy g sambung berblogging :)
*haa sambil2 tuu agak2 mase dah nak time , korang g buat bahan C pulak , jangan lupa tuu , tak sodap ntt . 
*korang gaul dan rata kan bahan C di atas api yg sedrhana kejapp
*tinkkkkkkkkkkkkkkkkk! oven berbunyikkk . korang keluarkann bla bla bla tak kan tuu pun nak kne gtw ? =='
SIAPPPPPPP!

okeyy korang bule biarkan roti tuu sejuk kejap sebab dah name pun puding sedap lagi bile sejuk , tapi disebabkan aku and yang laen neh pelahap binti kelahap , kterg trus ngap jeaa panas2 pun :p
HAHAHA . ehhh hehh jangan lupa tuang sos dye yang nyummie tuu atas roti okeyy .
haa and lastly nak makan jangan lupa baca doa . tuu pun nak kne ajar ? =='

hasilnyaa sungguh memberansangkan . HAHA . kalau korang tertarik g lah search goole resepi dye neh , mcm2 yang korang dpt nt , yang aku pny ade jgk yang tak same sbb kterg ikut berdasarkan sedap tekak sendiri . HEHEHEHE . 

p/s : korang jangan pelik knp aku tibe2 updte mcm nehh , mgkin aku excited sgt time mkn td . HAHAHA .

6 Feb 2011 , Sunday <3